05. april 2020

Corona Hjælpepakker - Kultur medier og skoler Historisk

Kompensationsordning for medievirksomheder

Kompensationsordning til medievirksomheder for dele af tabte annonceindtægter er på trapperne


Billede af Heidi Roger Martens

Heidi Roger Martens Chefkonsulent, cand.merc.aud.
uez@sfe.qx 4193 3165

Artiklen er oprindeligt skrevet af en anden medarbejder



Spredningen af coronavirus i Danmark har medført, at nyhedsmedierne er ramt af store fald i annonceindtægter. Folketingets partier har derfor vurderet, at der er behov for midlertidigt at kompensere for dele af de tabte annonceindtægter for at sikre den fortsatte nyhedsdækning og afbøde de negative effekter for medievirksomheder i Danmark.

Det har medført, at der den 1. april 2020 er indgået en bred aftale i Folketinget om kompensationsordning til medievirksomheder.

Hvilke medievirksomheder kan få kompensation?

Der i aftalen enighed om en platformsneutral kompensationsordning rettet mod tabte annonceindtægter som følge af coronavirus hos:

* Trykte og digitale dagblade

* Fritstående digitale nyhedsmedier

* Ugeaviser

* Kommercielle radioer

* Magasiner

* Fagblade.

Kompensationsordning for tabte annonceindtægter: Størrelse og betingelser

Ordningen kompenserer for mediernes tabte annonceindtægter i perioden 9. marts til og med 8. juni 2020 efter følgende satser:

* 60 pct.af den samlede nedgang i annonceindtægter, hvis nedgangen i annonceindtægter har været på 30-50 pct.

* 80 pct. af den samlede nedgang i annonceindtægter, hvis nedgangen i annonceindtægter har været på 50-100 pct.

Beregningen af tabet i annonceindtægter sker på baggrund af en sammenligning med den enkelte udgivelses/titels/radiostations gennemsnitlige annonceindtægter i hele 2019.

Medier, der bruger ordningen, kan ikke komme i betragtning til øvrige hjælpepakker i forbindelse med coronavirus.

Der ydes alene støtte for tab, der direkte skyldes COVID-19-udbruddet, ligesom der ikke kan ydes mere støtte, end hvad der er nødvendigt for at kompensere for det opståede tab.

Hvordan søges der om støtte?

For udgivelser/titler, der modtager redaktionel produktionsstøtte i henhold til lov om mediestøtte gælder, at udgivelsen/titlen pr. 1. oktober 2020 kan ansøge om kompensation for tabte annonceindtægter i perioden 9. marts til og med 8. juni 2020 ved at indsende en opgørelse over annonceindtægter i hele 2019 samt en opgørelse over annonceindtægter i perioden 9. marts til og med 8. juni 2020. Begge opgørelser skal være påtegnet af en revisor.

For udgivelser/titler/radiostationer, der ikke modtager redaktionel produktionsstøtte i henhold til lov om mediestøtte gælder, at udgivelsen/titlen/radiostationen i april 2020 kan ansøge om kompensation for forventede tabte annonceindtægter i perioden 9. marts til og med 8. juni 2020 ved at indsende en opgørelse over annonceindtægter i 2019 (påtegnet af revisor) samt en opgørelse over forventede tabte annonceindtægter i perioden 9. marts til og med 8. juni 2020 samt en tro-og loveerklæring herom.

Midler fra ordningen til denne gruppe udbetales som et aconto beløb, der efter 8. juni 2020 vil blive efterreguleret i henhold til det faktiske tab i annonceindtægter.

Udgivelsen/titlen/radiostationen skal efter d. 8. juni 2020 indsende oplysninger om det faktiske tab i annonceindtægter i perioden 9. marts til og med 8.juni 2020 påtegnet af en revisor.

Flere informationer om kompensationsordningen

Aftale om kompensationsordning for medievirksomheders tabte annonceindtægter i forbindelse med COVID-19

(Link til aftalen som pdf-fil)

Hjælp på vej til danske medier (Link til pressemeddelelse på Kulturministeriets hjemmeside)

Gratis medlem?

Medlemsfordele

Faglige nyheder
Rabat på kurser
Arrangementer og events
Person med krydsede arme

Er du ansat i en medlemsvirksomhed, kan du blive gratis interessemedlem

Læs mere om vores medlemskaber